„O zi” sau „Prima zi”, aceasta este problema? (4)

Standard

Image

Cand stai si rumegi prea mult ajungi sa ai mai multe intrebari decat raspunsuri. Dintr-o data tot ceea ce ti se parea clar devine obscur si tot ce ti se parea adevar devin relativ. Si ce este de facut in acest caz? Nu stiu. Uneori ma intreb de ce autorul „Epistolei catre Evrei” a simtit nevoia sa scrie „tot ce se vede n-a fost facut din lucruri care se vad”? Ce a avut in minte cand a scris asta? Creatia ex nihilo, pe care mai degraba o regasim in 2 Mc 7:28, decat in Gen 1 sau se referea la creatie la modul general? Nu stiu. Chiar si teologii sunt impartiti pe aceasta tema, desi fiecare apeleaza la gramatica. In aceeasi situatie sunt si eu cu „ehad”. Nu stiu ce putea sa aiba in mine autorul cand a apelat la aceast cuvant. Oare nu era mai usor pentru el sa foloseasca numeralul ordinal si atunci stiam cu toti ce vrea?!

Scriam anterior ca „ehad”, in principiu, este un adejectiv numeral cardinal si astfel as fi indreptatit sa-l traduc cu „o/ un” fara nici o problema. Daca m-as limita stric la acest adjectiv atunci as putea spune ce vreau, insa am cateva ne-intelegeri, care nu-mi dau odihna. Prima dintre ele ar fi de ce  in Gen 1, 2, Ex 39:10ff  este folosit numeralul ordinal (al doilea, al treilea etc.) imediat ce se foloseste „ehad”? O alta nedemerire este data de faptul ca scriitorii Bibliei au ales sa apeleze la „ehad” atunci cand se refera la luni, ani (prima luna, primul an) si nu la „ri’shon”. E posibil ca „ehad” sa fi jucat un rol dublu, numeral ordinal si cardinal, asa cum vedem unele cardinale care de fapt sunt folosite ca ordinale in cartile din perioada exilica (I.e. Ez 29:17) sau acest lucru apare doar mai tarziu? Iata doar cateva intrebari, care nu ne lasa sa traducem atat de usor pe „ehad”, asa cum il traduce Sailhamer „o/ un”.

6 gânduri despre “„O zi” sau „Prima zi”, aceasta este problema? (4)

  1. In principiu, eu m-am legat de Evrei 11:3, deoarece acest poate fi speculat pe mai multe fronturi: a) Creatia ex nihilo sustinuta de epistola; b) apelarea la „credinta” acolo unde raspunsurile logice nu se leaga cu doctrina; c) incercarea omului de a se „amagi” (daca imi este permis termenul) cu privire la neconcordanta logicii cu credinta; d) autorul insusi avea unele nelamuriri cu privire la mitul creatiei.
    Daca aveti ceva concret pe aceasta tema se poate vorbi, insa doar de dragul de a purta o discutie de domeniul fantasticului (pentru ca nu avem prea multe cunostiite despre autor si modul lui de gandire decat ceea ce reiese din lucrare) nu cred merita sa ne obosim nici mintile, nici degetele, ce sa mai vorbim de ochi😀.
    In concluzie, nu am nimic impotriva, insa v-as sugera sa cautati contra argumente la ipoteza propusa. E un mod de autoverificare.

    • N-am putea intra pe messenger sau pe skype? Am rezolva problema mult mai repede în căşti şi microfon. Nu am deloc darul scrisului, deci pe acest tărâm nu sunt suficient de convingător. Promit să mă păstrez în limitele decenţei în ceea ce priveşte solicitarea timpului necesar a fi acordat. Insist asupra acestui fapt deoarece cred că am găsit un răspuns extrem de simplu şi de evident. Consider şi că acest mod de înţelegere este de asemenea important în înţelegerea şi a altor subiecte, de asemenea importante. ID-ul meu de messenger este: titistancu@yahoo.com, iar ID-ul de skype este: stancuconstantin1954.
      Poate cu această ocazie lămurim şi anumite aspecte legate de expresia EU SUNT CEL CE SUNT din Exod 3:14. Cred că în scris nu a fost înţeles suficient sensul pe care am vrut să-l dau eu acestei expresii.

  2. Imi pare rau insa nu am atata timp la dispozitie ca sa pot sta la povesti. Ce sa mai vorbim despre diferentele de fus orar si de munca. Pe de alta parte, e mai usor sa rumeg ceea ce se scrie decat ceea ce se vorbeste. La ceea ce este scris pot reveni, pe cand la ceea ce se spune mai putin. Nu va faceti iluzi ca in limbaj verbal veti fi mai usor de inteles decat in cel scris. De cele mai multe ori scrisul este mai limpede decat vorbitul, deoarece poate fi recitit, retusat, recorectat.

    • Ok! O să încerc şi aşa! Mă voi strădui să fiu cât se poate de convingător. Poate o zi două mă voi strădui să-mi pun pe hârtie gândurile şi logica. Cât priveşte diferenţa de fus orar aş fi suportat-o eu indiferent la ce oră ar fi fost solicitarea. Dar respect opinile interlocutorilor şi mă voi conforma.

  3. Dar diferenta de fus de munca nu cred ca as fi facut-o eu😀. La ora la care romanii inca dorm eu ma scol si la ora la care romanii se uita bine mersi la un film sau un meci de fotbal eu trebuie sa ma retrag la somn😀.

Lasă un răspuns

