Steaua era in rasarit sau a rasarit (1)

Standard

Sunt texte biblice pe care le citim de multe dori sau ne sunt repetate la infinit in zilele de sarbatoare, dar cu toate acestea le trecem cu vedere pana intr-o zi cand ceva sau cineva ne atrage atentia asupra unui detalui. Tot astfel mi s-a intamplat si mine acum o luna cand am ales sa citesc Matei 2 in traducerea NTR. Nu am ales aceasta traducere deoarece ar avea o nota discordanta fata de celelalte traduceri in limba romana, ci pentru ca a fost prima care mi-a cazut in mana.

Pana in facultate nu prea am tinut mortis sa citesc notele de subsol, insa aici am realizat cat de importante si de necesare pot fi aceste informatii. Asa ca, mi-am creat un reflex, as putea spune, de a citi toate adnotarile. De ce fac referire la acest detaliu? Pentru ca in traducere NTR la Evanghelia dupa Matei, din capitolul 2, apare o nota de subsol care se repeta de doua ori (vv. 2 si 9). Aceasta adnotare mi-a atras atentia si mi-a starnit curiozitatea. Prima mea intrebare a fost: de ce traducatorul a ales sa mentioneze acest lucru printr-o nota de subsol si de ce nu a tradus direct sub noua formulare? Nu am un raspuns foarte clar la intrebarea mea. Pot fi luate in calcul cel putin doua varinate de raspuns, insa cum nu face parte din obiectul studiul nu-l voi supune atentie.

In textul grecesc din Matei 2 apare un cuvant de 3 (vv. 1, 2 si 9). Mare problema a lui este cum il vom traduce. In functie de semnificatia pe care o primeste acesta in fiecare verset asa se modifica textul. As putea spune ca problematica seamana foarte mult cu finalul poeziei lui Mihai Eminescu, Floare Albastra, unde comentatorii aduceau argumente pro si contra pe supozitia daca este „totul sau totusi”.

Lasă un răspuns

