Teologia si stiinta

Standard

In ultimele zile, atat in romana cat si in spaniola, au aparut unele cometarii cu privire la ultima carte al renumitului fizician britanic Stephen Hawking, The Grand Design. Ieri pe CNN a fost difuzat un interviu in care omul de stiinta afirma printe alte ca nu este nevoie sa invocam un Dumnezeu pentru a explica existenta universului, deoarece stiinta este atat de avansata incat o poate face si singura, precum si ca azi nu mai este nevoie teologie.

Daca la prima afirmatie nu pot face nici un comentariu, intrucat nu stapanesc fizica cuantica sau teoria M – la care face referire notoriul fizician -, la cea de a doua pot interveni fiindca este un obiect de studiu pentru care mi-am dedicat ani din viata :D.

M-a surprins faptul ca omul de stiinta a simtit nevoia sa faca referire la un domeniu cu care cel mult a interactionat tangential – teologia. Nu am reusit sa pricep pe ce se fundamenteaza afirmatia lui „teologia nu este necesara”. As fi dorit sa aflu pe ce isi sustine aceasta declaratie. Daca aceasta afirmatie se bazeaza strict pe teoria M si a legii gravitatie, atunci, imi pare rau de dansul, deoarece afirmatia lui devine in acest caz puerila.

Este adevarat ca teologia se ocupa de Creatie si de un Dumnezeu Creator, insa ea nu se limiteaza doar la atat. Daca teologia s-ar ocupa doar de cosmologie si creationism, atunci stiinta ar putea demonta foarte usor acest domeniu. Uneori explicatiile teologilor cu privire la univers si creatie au fost si pot fi eronate, mai ales ca unele dintre ele se bazau/ se bazeaza mai mult pe filozofie. Insa pana si stiinta in lunga sau mai scurta ei existenta a facut afirmatii eronate, cu toate acestea nimeni nu a sustinut ca nu mai avem nevoie de ea. Dimpotriva.

Incerc sa inteleg si totusi nu reusesc, care este problema unor savanti cu religia si/ sau teologia. Cu ce ii incurca pe ei existenta lor? Cu ce ii impiedica in activitatea lor stiintifica aceste domenii? Chiar nu pot trai fericiti daca aud cuvinte ca Dumnezeu, Cristos, religie, teologie…? Oare, nu pot co-exista religia si stiinta? Chiar trebuie sa facem un zid de despartire intre cele doua ca sa nu se muste asemenea animalelor?

Teologia si religia au in centru omul ca si print al creatie si Divinitatea in calitate de Creator, de Protector, de Mantuitor al intregii creatii. Dar care este centrul stiintei? Are cumva asa ceva?! Cu toti cunoastem in parte care sunt obiectele ei de studiul, dar nimeni nu ne-a spus care este preocuparea ei principala sau pentru cine lucreaza in realitate. Daca lucreaza pentru om, pentru natura, pentru univers cum se face ca ii foloseste pe toti, de dragul stiintei, pentru progresul stiintei, ca si obiecte de studiu ori in calitate de cobai. Nu cumva printul, centul stiintei este stiinta in sine? Atunci, de ce acuza savantii religia de rautate per se, cand stiinta in sine poate fi acuzata de acelasi lucru. Nici religia si nici stiinta nu au mainile curate, deoarece au in interiorul lor oameni imperfecti si supusi propriilor lor slabiciuni.

In concluzie, n-am nimic impotriva stiintei sau a savantilor. Departe de mine acest gand. Insa consider ca cel mai bine pentru toti e ca fiecare sa-si vada de obiectivele lui fara sa-i doreasca moartea celuilalt. Cine vrea sa creada sa fie lasat sa creada, iar cine nu vrea sa creada sa fie lasat sa nu creada.

Anunțuri

Un gând despre “Teologia si stiinta

  1. In „The Grand Design” Stephen Hawking postulates that the M-theory may be the Holy Grail of physics…the Grand Unified Theory which Einstein had tried to formulate and later abandoned. It expands on quantum mechanics and string theories.

    In my e-book on comparative mysticism is a quote by Albert Einstein: “…most beautiful and profound emotion we can experience is the sensation of the mystical. It is the sower of all true science. To know that what is impenetrable to us really exists, manifesting itself as the highest wisdom and most radiant beauty – which our dull faculties can comprehend only in their primitive form – this knowledge, this feeling, is at the center of all religion.”

    Einstein’s Special Theory of Relativity is probably the best known scientific equation. I revised it to help better understand the relationship between divine Essence (Spirit), matter (mass/energy: visible/dark) and consciousness (f(x) raised to its greatest power). Unlike the speed of light, which is a constant, there are no exact measurements for consciousness. In this hypothetical formula, basic consciousness may be of insects, to the second power of animals and to the third power the rational mind of humans. The fourth power is suprarational consciousness of mystics, when they intuit the divine essence in perceived matter. This was a convenient analogy, but there cannot be a divine formula.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s