Cain – mono, poli sau ateist?!

Standard

Pana recent niciodata nu m-am gandit daca Cain ar fi fost momo, poli sau ateits. Acest lucru s-a intamplat recent cand la studiu de duminica dimineata pe „Istoria umanitatii”, cel care a prezentat a ridicat aceasta problema. Acultandu-i pe participanti, si chiar pe moderator, mi-am dat seama ca fiecare incerca sa raspunda la intrebare dar dupa asasinat. Intr-o zi mi-am intrebat un coleg de munca pe aceasta tema, cu el din cand in cand am tot felul de discutii pe o tema teologica data, iar raspunsul lui era mai mult legat de perioada pre-asasinat.

In final, care ar fi raspunsul corect?! Cert este ca am avea cel putin 2 perioade istorice pe care ar trebui sa le tratam: a) pre si b) post-asasinat.

In perioada pre-asasinatul lui Abel observam ca Cain participa la un serviciu religios – aduce jertfe. Acest lucru imi lasa de inteles ca este monoteist. Despre perioada post-asasinat Scriptura nu mentioneaza decat hotararea lui Dumnezeu cu privire la aceasta fapta si raspunsul lui Cain la aceasta pedeapsa – fugar de pe fata pamantului si sa se ascunda de Fata Divina. Acest raspuns al lui Cain lasa loc spre interpretarea ca el devine politeist. In sprijinul acestei idei vine analiza sociologica al lui Emil Durkheim, care scrie ca in urma unui asasinat a aparut parerea de rau al asasinului. Acesta ca sa imbune spiritul celui ucis incepe sa-i aduca jertfe. Astfel, putem vorbi sau explica aparitia cultului mortilor in sistemul religios uman.

Dar oare Cain chiar a fost monoteist sau politeist? De ce nu am spune ca a fost ateu (fara Dumnezeu)? In opinia mea definitia termenului ateu, „persoana care nu crede in Dumnezeu”, nu este cea mai corecta. Eu as prefera o definitie mult mai larga, deoarece ai multe forme de ateisti: care nu cred in existenta unei Divinitati personale, care cred in existenta unei Fiinte Superioare, dar impersonale, care nu cred in nimic, adica nu au nici o opinie. Astfel ca, eu consider ca cea mai buna definitie ar fi „fara Dumnezeu/Divinitate”. Aceasta definitie nu exclude existenta sau inexistenta unei Divinitati, cat dorinta de a nu intra in relatie cu Ea.

3 gânduri despre “Cain – mono, poli sau ateist?!

  1. Ştiam, din Scripturi, despre Cain că a fost ucigaş, dar atât de nebun încât să spună că „nu este Dumnezeu”(Ps.53:1), după ce tocmai vorbise cu El, nu cred că putea fi. Monoteist nu-mi pare din momentul în care a hotărât să se închine (și) sieşi, aducând drept jertfă mâniei lui nebune pe fiul tatălui sau, Abel. Iar dacă sociologul E. Durkheim spune că aşa stau lucrurile cu morţii şi cu vii, nu am de făcut nici o obiecţie, dimpotrivă… 🙂

  2. M-am întors ca să dau socoteală pentru zâmbetul meu pripit şi nelaloc.
    A fost uşor, ba chiar amuzant (şi bine ar fi să-mi fie ruşine) să vorbesc despre el, despre fratele meu, Cain, ticălosul, nebunul, un ucigaş „fără Dumnezeu”, închinătorul la idoli, dar, vai, când l-am privit în lumină, Cain avea chipul meu, mâinile mele însângerate, zâmbetul meu tâmp şi nelaloc! Eu sunt omul „fără Dumnezeu” ori de câte ori îmi ridic mâna, cuvântul sau gândul rău asupra lui Abel. Vai, eu sunt locuită de spiritul lui Cain şi împotriva mea strigă sângele şi rana pe care i-am făcut-o fratelui meu A… Vai de mine! Sunt un suflet pribeag şi fugar pe pământ. Ca şi Cain, ar trebui să mă ascund de „Faţa Divină”, pierdută aş fi pe veci dacă nu ar fi Isus Mântuitorul meu, Mijlocitorul, Marele Preot şi sângele Lui „care vorbeşte mai bine decât sângele lui Abel.” (Evr.12:24)
    Da,privind adânc în mine îl descopăr pe Cain, omul căzut: ateu, mono sau politeist după vreme, frici sau soroace … şi mâna îmi alunecă lipsită de vlagă şi piatra cade mărturisind împotriva mea…
    Doar un punct de vedere şi un zâmbet (altul) cu ochii plecaţi

Lasă un răspuns

