Dumnezeul meu: un trisor ori un mincinos?! (2)

Standard

In ultima saptamana am avut posibilitatea sa citesc diferite comentarii pe textul din Matei 7. Am fost surprins sa vad ca mai toate aceste comentarii faceau legatura direct sau indirect cu suveranitatea lui Dumnezeu in ceea ce priveste lucrarea divina in lume. Oare despre aceasta sa vorbeasca acest text? Sau intentia lui Cristos era sa ne atraga atentia asupra altui element ori asupra faptului ca Diavolul insusi poate face minuni, poate profetii, poate „scoate demoni”?

Desi, ma gandeam ca sa scriu despre perspectiva NT, totusi aceste comentarii m-au determinat sa-mi modific planurile si sa incerc o analiza a textului din Evanghelie.

Pentru inceput va propun sa observam cateva detalii din partea introductiva a parabolei „Casa zidita pe stanca”. In primul verset al pildei Cristos face o „afirmatie corecta” din punct de vedere soteriologic (mantuitor). „Nu orisicine-Mi spune: <Doamne, Doamne!> va intra in Imparatia cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu care este in ceruri.” Daca nu am citi urmatoarele versete am putea spune ca afirmatia de mai sus se refera la oamenii din afara Bisericii, adica a celor care nu au fost nascuti din nou prin Duhul, si care din cand in cand fac referire la Divinitate, crezand ca aceste cuvinte vor arata cat de religiosi sunt ei. (De exemplu, multi care nu au nimic de a face cu Divinitatea sau cu Biserica Lui, in anumite momente, cand lucrurile lor nu se implinesc asa cum doresc, ca sa te manipuleze apeleaza la jargoane religioase. Iti spun ca Dumnezeu e sus si vede, ca Dumnezeu te-a pedepsit pentru ceea ce ai facut, ca Dumnezeu te va bate etc.)

Dar in imediat urmatorul verset Cristos lamureste problema. Oamenii despre care El vorbeste nu sunt din afara poporului lui Dumnezeu, ci dimpotriva. Argumentul pentru aceasta afirmatie il regasim in v. 22, unde  Domnul Isus vorbeste despre manifestarea Duhului Sfant – profetii, scoateri de demoni, minuni in Numele lui Dumnezeu.

Versetul 23 vine sa complecteze v.21, unde Cristos vorbea despre cine nu va vedea Raiul. In acest verset El afirma categoric: „Niciodata nu v-am cunoscut; departati-va de la Mine, voi toti care lucrati faradelegea.” Aici descoperim tema judecati divine.

Dar prin aceasta afirmatie categorica nu ar putea fi acuzat Dumnezeu de inselatorie, chiar si prin simplu fapt ca arunca pisica in ograda acestor oameni – din vina voastra nu va cunosc? Divinitatea nu le-a inselat asteptarile acestor oameni prin care a lucrat poate ani de zile? Sau nu poate fi acuzat de minciuna atunci cand sustine ca nu i-a cunoscut niciodata, cand toate lucrarile pe care aceste persoane le-au facut au fost savarsite prin si cu ajutorul Duhului Sfant? Iata doar cateva intrebari la care va trebui sa raspundem intr-un final.

Anunțuri

6 gânduri despre “Dumnezeul meu: un trisor ori un mincinos?! (2)

  1. LA MULŢI ANI CLAUDIU!!!MERSI PT VIZITĂ….ştiam eu că îmi eşti prieten…că ai o sensibilitate pt cauze pierdute….
    LA MULŢI ANI!!! SĂ NE TRĂIEŞTI!!!
    stai…DOMNUL ne promite 70..sper că nu ai depăşit….(nu puteam să nu fiu rea)…

  2. Ma intreb, cu voia dumneavoastra, daca este bine ca, plecând de la cuvintele Domnului Isus, sa ajungem atât de des in „transeele” categoriilor in care dorim sa ne plasam, sperand, crezand, dorind sa ne fie spre mântuire. Fiecare intelegem intr-un anumit fel aceste cuvinte dar, oare, daca altii vad si alte sensuri, poate diferite de cele la care noi aderam ACUM, poate surprinzatoare sau chiar revoltatoare, asta nu ne poate imbogati sufleteste? Nu cumva sa facem ca Balaam, care nu credea ca un dobitoc (scuze, nu trebuie luat cu sensul peiorativ) vede ceva care lui ii este ascuns. Si apoi, parerile altora, chiar gresite, ne ajuta uneori sa ne intarim convingerile. Sigur ca fiecare dintre noi ar dori sa-i aduca pe ceilalti la propriile noastre convingeri. Vom fi vesnic intre aceste doua cai opuse: sa nu-l lasam pe aproapele nostru in eroare, dar sa fim si constienti ca poate gresim in ceea ce credem, ca poate doctrinele noastre sunt perfectibile. Dumnezeu poate folosi atat greselile noastre, cat si pledoariile noastre corecte, pentru lucrarile sale.
    Singurul lucru pentru care pledez aici, poate confuz, este sa fim constienti ca orice lucru pe care il credem si il sustinem este de fapt O ALEGERE, pe care este bine sa o facem cu toata fiinta (nu in stilul dialectic, amanand verdictul si despicand firul in 400 de ratiuni pentru care nici o alegere nu impaca toate constrangerile), stiind ca adevarul il vom afla doar la Domnul, care ne va judeca dupa ce am ales.
    E dureros sa vezi atat de multa confruntare pe Internet, si nu doar intre crestini si atei (un dialog ca la Turnul Babel), ci mai ales intre crestini (un dialog similar, dar cu citate pe care toata lumea le recunoaste). Cum spune cineva ceva, cum apare un site nou, trebuie catalogata si identificata denominatiunea, tabara, baricada, gandul ascuns, alegerea.
    Oare nu tocmai pentru a ne lasa mai multe intelesuri a vorbit Domnul Isus in pilde, si pentru ca nimeni sa nu fie sigur ca a inteles totul? Pana si lui Daniel intelesurile i s-au pecetluit pana la zilele de pe urma. Cine are urechi de auzit sa auda, spunem fiecare, multumiti ca le avem si incruntandu-ne la ceilalti fara. Si poate nu stim ce bucurie poti avea cand vezi ca Dumnezeu poate face ca mai multe lucruri sa fie adevarate, parca in ciuda mintii noastre omenesti care lucreaza in prea putine dimensiuni si cu prea putine sensuri. De exemplu, unii nu pot pricepe ca Dumnezeu e bun si drept, dar se indura de cine-i place, si ii place pentru ca il cunoaste dinainte de a exista, si stie ca ii va da har, ii va sterge pacatele ca pe un nor, si il va mantui, desi nu merita. Iar altora nu le va da har, si vor fi ca noroiul de pe ulite. Totul este adevarat aici, si tocmai din aceasta cauza ne face mintea sa explodeze, exact ca si tema pe care o abordati in articol.
    Revenind la tema posesiei adevarului biblic, eu cred ca simpla idee ca am inteles complet un pasaj, sau portiuni intregi din Biblie, ia numele Domnului in desert. Sa nu uitam ca numele, in conceptia evreilor, era esenta obiectului. Daca pretindem ca-l intelegem pe Dumnezeu, de fapt pretindem ca-i cunoastem numele. Avem un astfel de curaj? Nu atingem forma, nu rostim usuratic numele Domnului, dar desacralizam esenta continuta in acest nume.
    In privinta pasajului in discutie, am si eu o parere, dar astept cu interes rezolvarea dumneavoastra.

  3. Mi-a facut o deosebita placere comentariul dvoastra, chiar daca nu era strans legat de ceea ce am scris eu. Am impresia ca mai mult era legat de comentariile care au aparut la acest mini-serial.
    In ceea ce scrieti, sunt in mare parte de acord. Cuvantul Divin nu are doar un singur inteles. El este bogat in sensuri, tocmai pentru ca poate fi privit din mai multe unghiuri. Daca ma refer strict la textul din Mt 7:21ff, el poate fi vazut, interpretat din punct de vedere mantuitor (soteriologic – eu de obicei folosesc acest termen cu sensul lui tehnic, nu in sensul lui larg), eclesiologic (relatia credinciosilor unii cu altii si cu Cristos in contextul bisericesc), excatologic, pneumatologic (manifestarea Duhului Sfant), etc, etc. Nu cred ca o singura persoana poate vedea toate elementele pe care le transmite Duhul prin Scriptura. Motiv pentru care comunitatea este foarte importanta in a reusi sa vedem si sa intelegem cat mai mult din invatatura Domnului Cristos.
    Fiecare din aceste perspective de interpretare nu fac altceva decat sa-mi largeasca orizontul in intelegerea cuvintelor cristice in actul dogmatic si traitor.
    La final, va pot spune ca ori de cate ori doriti sa postati o parere personala sau un comentariu la ceea ce scriu eu sau altii pe blogul meu sunteti bine venit.

    Doamne ajuta!

  4. Pingback: blog.jugariu.ro − Oare ma cunoaste Dumnezeu?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s