Mediul evanghelic si teologia canonica (1)

Standard

     In ultima vreme am inceput sa-mi ridic tot mai serios intrebari ca: Se poate vorbi despre o teologie canonica/normativa in lumea evanghelica? Daca da in ce sens si care ar fi rolul ei, daca nu, de ce nu? Sau este necesara o teologie canonica in mediul evanghelic? Ori teologia a devenit doar o pasiune, un hobby pentru unii evanghelici, motiv pentru care i se aloca timp si spatiul.

     Aceste intrebari vin pe doua fonduri: unul profesional (sunt teolog) si altul de membru intr-o biserica evanghelica. Profesional m-am intrebat ce rost are sa faci/sa scrii teologie daca ea nu are si o valoare mai mare decat una pur stiintifica (cum este considerata de unii). Daca tot studiul meu teologic se reduce doar la elementul de stiinta atunci cred ca munca pe care o prestez acuma este mult mai valoroasa decat tot ceea ce citesc si scriu in teologie.

    Vreau sa fiu bine inteles, teologia nu este studiul biblic dintr-un grup, din biserica sau cel individual. Ori pregatirea unei predici/discurs. Ea este mult mai complexa. Include si studiul Scripturilor dar nu se limiteaza doar la el, chiar daca vorbim despre teologie biblica (vechi sau nou testamentara), spre exemplu. Mai mult, nu toti cei care citesc literatura teologica sau dau citate din diferiti teologi sunt teologi, cum nici toti pastorii nostri nu pot intra in aceasta categorie (nu doresc sa fac acuma distinctia intre un pastor teolog si unul ne-teolog).

     Pe plan religios am inceput sa fiu din ce in ce mai deranjat de faptul ca foarte multi „predicatori” (care nu cred ca au citit nici o carte in viata lor, ce sa mai vorbim de vreo lucrare a unui teolog) ca sa-si sustina ideile din discurs folosesc expresii „foarte multi teologi spun”, „in lumea teologica se discuta”, „teologii considera ca”, etc. Ei au impresia ca folosind astfel de expresii dau mai mare greutate discursului lor. In realitate, poate unii vor spune despre el ca este o persoana citita, insa pe unul care a terminat studii teologice il va lasa rece o astfel de exprimare, deoarece el stie ca cel care vorbeste nu are in comun prea multe cu teologia in sine. Eu as prefera ca aceste persoane sa foloseasca cel putin 3-4 nume de teologi care sustin ceea ce afirma ele, decat sa spuna sub o formula generala, asa m-ar convinge si pe mine ca nu doreste sa-si evidentieze dilentantismul, ci ca este un om silitor care a muncit pentru discursul lui. Sau mai bine, si de preferat ar fi, sa nu apeleze la aceste expresii sau nume de teologi.

     Dar problema de fond tot ramane: ce rost are sa dau citate din teologi daca nu pot vorbi despre o teologie normativa/canonica? Cu ce ma ajuta pe mine in viata spirituala teologia unuia sau al altuia daca ea nu este mai mult decat o parere?

Anunțuri

3 gânduri despre “Mediul evanghelic si teologia canonica (1)

  1. cea cei incurca pe oamenii sa inteleaga Scriptura este chiar teologia care prin concluzile pe care le induc uni ori alti dintre teologii ii las pe oanenii in ‘ceat’ si nu il ajuta cu nimica :poti sa gandesti teologic dar sa vorbestii sa inteliaga orisicare:dac Pavel ar fii scris teologic n am fii intales mare lucru si asa uni dintre noi nu intelegem;ce ma deranjeaza cel mai tere pe mine este faptu ca ideea unui asa zis’teolog’ ii mai importanta ca ce spune Scriptura daca esti teolog nu inseamna ca toate ideeile si concluzile tale sunt bune””persoanele de fata se exclud””

  2. In esenta ceea ce scrii este corect. E drept ca pentru unii „predicatori”, si nu numai, anumiti teologi au devenit punctul lor de referinta sau autoritatea finala, insa eu fac o distinctie intre o teologie canonica evanghelica si opinia unui teolog, fie el si evanghelic.
    Sunt de acord cu tine ca uneori unele opinii lansate de teologi creaza, mai degraba, valuri decat sa linisteasca apele involburate in care ne scaldam in viata de zi cu zi.
    In ceea ce-l priveste pe apostolul Pavel nu sunt de acord cu perspectiva ta. El scrie, gandeste si actioneaza ca un teolog. (Vezi spre exemplu pledoaria lui cu privire la circumcizie in Galateni, unde scoate foarte bine in evidenta implicatiile circumciziei ca si act cultic in viata unui ne-evreu.)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s