Ba, tu esti casatorit cu acte sau…?!

Standard

     In facultate am invatat importanta cuvantului. Adica, sa faci in asa fel incat cuvintele pe care le folosesti sa reflecte cel mai bine ceea ce tu vrei sa exprimi sau ce tu gandesti. Dar de cand sunt in exil realizez, cu fiecare zi, ca ceea ce eu consider a fi foarte important – cuvantul – pentru cei mai multi, romani sau bastinasi, nu are nici o relevanta. Pentru ei ideea este esenta si nu cuvintele prin care cauti sa iti formulezi ideea.

     Intr-o zi un prieten de al meu ne-a vizitat. Vorbind noi despre una despre alta imi spune la un moment dat:

– Ba, voi sunteti casatoriti cu acte, nu?!

– Da. Dar de ce ma intrebi? Stii bine ca eu pun un mare accent pe cuvintele pe care le folosesc. Iar daca spun ca sunt casatorit inseamna ca sunt casatorit.

– Te intreb, deoarece umbla zvonul prin biserica din Girona, si mai nou si pe aici, cum ca voi n-ati fi casatoriti, ci doar locuiti impreuna.

     Cand aud asa ceva incep sa rad. Insa, intre timp ma indrept si spre dulapul unde tinem cele mai importante obiecte si scot certificatul de casatorie.

     Prima data cand am auzit aceasta intrebare mi s-a parut o gluma. Mai ales, ca venea din partea unui prieten. Insa, pe parcurs am observat ca gluma se ingroasa. Oriunde mergeam – desi foloseam expresia „sotia mea” si nu „muierea/femeia mea” – toti ma intrebau daca cu acte. In prima faza nu am realizat de ce de fiecare data primesc acelasi raspuns-intrebare, in situatia in care eu mi-am ales cuvintele cu grija spre a putea exprima ceea ce eu doream.

     Intr-o zi am aflat si eu misterul acestui raspuns-intrebare. In Spania exista foarte multe cupluri care traiesc impreuna, dar care nu sunt casatorite. Au copii, detin obiecte comune – casa, masina, etc -, dar cu toate acestea nu vor ca relatia lor sa fie legalizata. Din cate am inteles sunt mai multe motive pentru care refuza o legiferare a relatiei: a) problema divortului – asa lucrurile se rezolva mai repede; b) o problema de ordin economic, nu financiar, care se regaseste doar in aceasta tara; c) sentimentul de libertate – sunt liberi sa plece cand doresc.

3 gânduri despre “Ba, tu esti casatorit cu acte sau…?!

  1. asta chiar e buna,claudiu.
    imi amintesc ca atunci cand te ai casatorit,ai ales o nunta atipica.atunci de ce te mira faptul ca oamenii pun astfel de intrebari?
    a fost o surpriza si pt noi.

Lasă un răspuns

